Város története

Velence / Fejér megye / Magyarország

Története

Velence a Buda és az Adriai-tenger között futó fő kereskedelmi út mellett feküdt, így

már a római korban komoly településnek számított a Savaria és Aquincum között futó hadiúton.

A középkorban valószínűleg székesfehérvári épületeken dolgozó olasz, velencei mesteremberek

éltek itt.

Ők adhatták a település nevét.

A település legrégebbi temploma az 1690 körül épült református templom.

19. században a városban élt Molla Szádik, akinek a sírját a helyi temetőben találjuk.

Az 1930-as években a község, Gárdonyhoz hasonlóan, üdülőfaluvá vált, komoly

fejlődésnek indult.

Az 1970-es években ismét fellendülő Velencén épült meg az ország első Ifjúsági és Kiránduló Központja.

 2004-ben városi rangot kapott a település.

2014-ben adták át a Velence Korzót, mely beruházás a Velencei-tó Kapuja projekt keretében valósult meg.

 

Velencei - tó

A földtörténeti szempontból fiatal tó csupán 12-15 ezer éve, két párhuzamos törésvonal

között alakulhatott ki.

Az árkos mélyedést egyrészt a zivataros szelek egyre jobban kimosták, másrészt a hordalékok,

a felszíni vizek és esőzések, továbbá a környéken élő birtokosok újra és újra feltöltötték,

tehát a tó hol kiáradt, hol kiszáradt.

A tó az elmúlt másfél évezred folyamán tizennégyszer, azaz átlagosan mintegy 100 évente

kiszáradt.

A legutóbbi ilyen eset 1863 és 1866 között volt, amikor a Fertő is erre a sorsra jutott.

Ebben az időszakban huszárok gyakorlatoztak a kiszáradt mederben. 

Ezzel szemben több alkalommal kiáradt, elöntve a parti területeket: a legjelentősebbek

az 1838-as és az 1963-as tavaszi áradások voltak.

Jelenleg a tó természetes életútjának körülbelül a felénél tart, külső beavatkozások nélkül

az elláposodás, majd feltöltődés lesz a sorsa néhány évezreden belül, a mederkotrás viszont

drasztikus beavatkozás a tó élővilágába, a kitermelt több millió köbméter iszapnak a tavon

kívülre való elszállítása és elhelyezése szinte megoldhatatlan feladat.

 
A tó felületének jelentős részét ma is nádasok borítják

Az 1960-as évek végén kezdődött meg a tó akkori korszellemnek megfelelő szabályozása,

ebben a természetvédelem mai szempontjai nem szerepeltek, ennek során a partvonal

körülbelül felében a tó eredeti arculata teljesen elveszett.

A szabályozás keretében a Dinnyés–Kajtori-csatornán Dinnyésnél zsilipet, a 

Császár-vízen Zámolynál (1971-ben) és Pátkánál (1975-ben) víztározót építettek.

A tó medrének mintegy 50%-át 19771978-ban kotrással kimélyítették.

A felgyűlt kotrási iszapból alakították ki mintegy 1 millió m³ iszap és nád felhasználásával

Cserepes-szigetet – amelyet ezt követően 6 m-es betoncölöpökkel cölöpöztek körbe –,

valamint a Velencei-szigetet.

A kotrás hatására a nádasok aránya a tó felületének 60%-áról 40%-ára szorult vissza.

A partvonal feltöltése és beton védművekkel való kiépítése miatt a természetes tópart

csak kevés helyen maradt meg.

Az északkeleti parton a feltöltések miatt a tóból mintegy 100 méteres sáv elveszett.

Az egykori partvonal közvetlenül az országút mentén húzódott, vonalát a még élő fűzfák

mutatják.

A tómeder feltöltött helyén strandot, bevásárlóközpontot, üdülőparkot építettek, a maradék

területet felparcellázták.

Az északi partvonal kelet felé eső szakaszán két és fél kilométer hosszban evezős pályát

építettek, a természetes környezet, nádas itt sem maradt meg.

A tópart természetközeli arculatát nagyarányú építkezések változtatták meg.

Az első nagyobb modern épület az Expressz Ifi szálló volt a velencei vasútállomás mellett,

ez az 1970-es évek elején épült.

2000 után a közel egy évszázadig működő régi strand helyén több épületből álló wellness-szálló

létesült, majd 2010 körül kezdődött a feltöltött északkeleti parton a pláza építése.

Mindezek a változások végleg eltüntették a tó nagy részének természetközeli arculatát.

 

3.0 (CGBY-SA-3.0)